ثبت شرکت تجاری

چهارشنبه 23 مهر 1399




یکی دیگر از شرکت های تجاری، شرکت تعاونی است. شرکت تعاونی، شرکتی است که برای مدت نامحدود و به منظور رفع احتیاجات مشترک شرکاء و بهبود وضع مادی و اجتماعی آنان تشکیل می شود.
موضوع شرکت تعاونی ممکن است یک یا چند منظوره باشد و بر همین اساس، می توان شرکت تعاونی را به انواع ذیل تقسیم نمود :
الف) شرکت تعاونی تولید اعم از محصولات صنعتی ، کشاورزی ، دامداری و پرورش طیور
ب- شرکت تعاونی فروش محصولات
ج- شرکت تعاونی مصرف لوازم مورد نیاز زندگی شرکاء
د- شرکت تعاونی ساختمان یا مسکن
ه- شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
و- شرکت تعاونی وام و اعتبار
شرکت تعاونی صنوف
شرکت تعاونی وام و اعتبار
ز- شرکت تعاونی نمایندگی کارخانه ها و موسسات تولیدات صنعتی و کشاورزی
با این حال قانون تجارت ایران، از بین شرکت های تعاونی تنها به شرح دو نوع تولید و مصرف پرداخته است.


شرکت تعاونی مصرف :
تعاونی های مصرفی عبارتند از تعاونی هایی که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را برابر مقررات و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند. این شرکت ها، برای مقاصد ذیل تشکیل می شوند :
1) فروش اجناس لازمه برای مصارف زندگانی اعم از اینکه اجناس مزبور را شرکاء ایجاد کرده یا خریده باشند.
2) تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آن ها .
در ماده 79 قانون شرکت های تعاونی 1350 نیز مقرر شده است شرکت تعاونی مصرف کنندگان برای تهیه انواع کالاهای مصرفی به منظور تامین نیازمندی های اعضاء و خانواده های آنان همچنین برای انجام تمام یا قسمتی از خدمات زیر و امثال آن تشکیل می شود :
1) تهیه آب مشروب
2) تامین وسایل توزیع گاز
3) تامین وسایل توزیع برق .
4) خدمات بهداشتی و درمانی
5) تدارک وسایل حمل و نقل
6) ایجاد باشگاه و رستوران ها
7) تاسیس انواع آموزشگاه ها
• ارکان تعاونی مصرف
شرکت تعاونی، مانند شرکت تجاری، دارای شخصیت حقوقی است و دارایی آن مجزا و مستقل از اعضا می باشد. شرکت های تعاونی / تجاری تولید و مصرف ، برای اداره امور خود ، دارای ارکان ذیل می باشد :
الف) مجامع عمومی صاحبان سهام
ب) هیئت مدیره
ج) بازرس
• اساسنامه تعاونی مصرف
شرکت های تعاونی باید دارای اساسنامه باشد. اساسنامه شرکت های تعاونی ، باید حاوی مفاد ذیل باشد :
1) نام شرکت تعاونی با قید کلمه تعاونی
2) هدف شرکت تعاونی
3) موضوع شرکت تعاونی
4) نوع تعاونی که تعاونی تولید است یا تعاونی توزیع ( مصرف )
5) حوزه عملیات تعاونی
6) مدت اعتبار شرکت تعاونی
7) مرکز اصلی عملیات و نشانی شرکت تعاونی
8) میزان سرمایه
9) مقررات مربوط به اعضای تعاونی
10) ارکان تعاونی
11) مقررات مالی و مقررات مربوط به کار
12) نحوه انحلال و تصفیه شرکت تعاونی
• شرایط عضویت در تعاونی ها
طبق ماده 9 قانون بخش تعاون ، شرایط عضویت در تعاونی ها به قرار ذیل است :
1) تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2) عدم ممنوعیت قانونی و حجر و ورشکستگی به تقصیر
3) عدم سابقه ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری
4) درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی
5) عدم عضویت در تعاونی مشابه
تعداد اعضای تعاونی نباید کمتر از 7 نفر باشد.
• ثبت تعاونی ها
برای آنکه شرکتی تعاونی تلقی شود ، باید مطابق مقررات قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ، تشکیل و به ثبت برسد.
هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می شود که حداقل یک سوم آن تادیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. سرمایه شرکت تعاونی نامحدود است و حداقل و حداکثر خاصی در قانون برای آن تعیین نشده است . در شرکت تعاونی مانند شرکت سهامی ، سرمایه شرکت به قطعات مساوی به نام سهم تقسیم می شود. مسئولیت شرکای این شرکت مانند مسئولین شرکای شرکت با مسئولیت و سهامی است. یعنی فقط به میزان سهامشان مسئول تادیه دیون شرکت اند ، نه بیشتر.
برخلاف سایر شرکت های تجاری، برای تاسیس و ثبت شرکت تعاونی، ابتدا موسسین شرکت باید به اداره تعاون مراجعه نموده و پس از ارائه طرح توجیهی و درخواست تاسیس، در صورت موافقت با تاسیس شرکت ، اداره تعاون ، موافقت نامه تشکیل را صادر و همراه با سایر مدارک لازم جهت ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می نماید. برای تاسیس و ثبت شرکت تعاونی، ارائه مدارک ذیل الزامی است :
1) صورت جلسه تشکیل مجمع موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضا و هیئت مدیره منتخب و بازرسان ؛
2) اساسنامه مصوب مجمع عمومی ؛
3) درخواست کتبی ثبت ؛
4) طرح پیشنهادی و ارائه مجوز وزارت تعاون ؛
5) رسید پرداخت مقدار لازم التادیه سرمایه .
6) مدارک مربوط به دعوت در خصوص عضویت افراد واجد شرایط
7) اولین هیئت مدیره منتخب پس از اعلام قبولی با رعایت تشریفات مقرره مکلف به ثبت تعاونی می باشد.
اداره مذکور پس از بررسی مدارک، نسبت به ثبت شرکت تعاونی اقدام و رونوشتی از آگهی ثبت کردن شرکت و اساسنامه ای که به تایید اداره ذکر شده رسیده است را به اداره تعاون ارسال می نماید .
هیئت مدیره شرکت تعاونی پس از ثبت باید از اداره تعاون برای آن پروانه تاسیس بگیرد و پس از اخذ پروانه تاسیس می تواند به فعالیت بپردازد.
نکته : هر گونه تغییری که بعداَ در اساسنامه داده می شود باید در روزنامه رسمی آگهی گردد، لیکن انتشار آگهی در روزنامه رسمی برای اعلام تییر هیئت مدیره و بازرسان و مدیرعامل الزامی نیست. شرکت ها و اتحادیه های تعاونی، از پرداخت حق الثبت و نصف تعرفه آگهی ثبت در روزنامه رسمی معاف اند.

  • نظرات() 
  • لینک

    سه شنبه 22 مهر 1399




    itlaptap

    itmatlab

    pcrayaneh


    3oo

  • نظرات() 
  • لینک

    یکشنبه 20 مهر 1399



    isrd




  • نظرات() 
  • لینک

    یکشنبه 13 مهر 1399







  • نظرات() 
  • شنبه 12 مهر 1399

    کاشان یکی از شهرستان های مهم اقتصادی کشور می باشد که به واسطه وجود مراکز اصلی خدماتی و اقتصادی، بازار پر رونق فرش و محصولات نساجی و گلاب ، صنایع و کارگاه های متوسط و صنایع بزرگ و کارخانه های صنعتی در حوزه های مختلف مانند تولید خودرو، فولاد و صنایع تبدیلی آن ، نفت و فرش ماشینی و سایر موارد ؛ از اهمیت ویژه ای برای فعالان اقتصادی برخوردار است .


    توجه به این نکته برای کلیه صاحبان مشاغل ضروری است که امروزه جهت انجام هر گونه فعالیت اقتصادی موفق به ثبت برند تجاری نیاز داریم و عدم ثبت برند، اشخاص را در معرض خسارت های بسیار سنگینی قرار خواهد داد. از این رو موضوع ثبت برند در کاشان بسیار حائز اهمیت می باشد.
    در این مقاله، ضمن بررسی فواید ثبت علامت تجاری در کاشان، به مدارک و مراحل ثبت برند می پردازیم. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانند مقالات ذیل را نیز مطالعه نمایند :
    - هزینه ثبت برند
    - زمان ثبت برند
    - ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت در کاشان
    فواید ثبت علامت تجاری در کاشان

    1) ثبت علامت تجاری به مالک آن علامت اعم از شخص حقیقی یا حقوقی حق انحصاری می دهد . در صورتی که افراد برند خود را به ثبت نرسانند امکان سوء استفاده از آن افزایش پیدا می کند .
    2) تضمین می کند که متقاضیان بتوانند محصول ها و کالاها را از هم تشخیص دهند.
    3) این اجازه را به مالکین شرکت ها می دهد که اجناسشان را با دیگر کالاها متمایز کنند.
    4) از طریق ثبت برند بازاریابی و کسب شهرت در شرکت ها ممکن می شود.
    5) اعتماد مشتری را به خود جلب می کند.
    6) به شخص سوم این امکان را می دهد که با استفاده از علامت تجاری از محل حق امتیازها کسب درآمد کنند.
    7) جزء ملزومات توافقنامه های اعطای نمایندگی است.
    8) این نام از لحاظ قانونی قابل شناسایی می شود.
    9) تبلیغات کاری گسترش می یابد.
    10) جلوگیری از فله فروشی محصول
    11) امکان حضور در بازارهای بین المللی و صادرات کالا به سایر کشورها
    12) بسته بندی محصولات با نام و علامت تجاری مشخص
    13) اخذ وام به اعتبار برند ثبت شده
    طبقه بندی علامت تجاری

    - فلزات و مصنوعات فلزی
    - صنایع و محصولات شیمیایی
    - دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی
    - مواد غذایی و محصولات کشاورزی
    - اسباب بازی و لوازم ورزش
    - مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف
    - مصنوعات نساجی
    - و ...
    مدارک ثبت علامت تجاری

    برای ثبت علامت تجاری ، مدارکی را باید فراهم نمایید. قبل از تهیه مدارک ، لازم است بدانید بین مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقیقی و حقوقی تفاوت وجود دارد. در علامت تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص می باشد اما در علامت تجاری حقوقی ، ثبت برند به نام شرکت است.
    مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی :
    - فتوکپی از شناسنامه متقاضی
    - کپی کارت ملی متقاضی
    - کپی از کارت بازرگانی متقاضی
    - ارائه تصویری از علامت تجاری انتخابی در ابعاد ده در ده
    - ارائه وکالت نامه متقاضی در صورت پیگیری فرآیند ثبت برند توسط وکیل
    مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی :
    - فتوکپی از شناسنامه مدیرعامل شرکت
    - کپی کارت ملی مدیرعامل شرکت
    - کپی نسخه ای از آگهی تاسیس به همراه تغییرات آدرس، مدیر عامل ، نام و روزنامه تاسیس
    - فتوکپی جوازهای شرکت ( جواز تاسیس و پروانه بهره برداری ) در یک نسخه
    - کپی از کارت بازرگانی به نام مدیر عامل شرکت یا به نام شرکت
    - نمونه تصویری از علامت تجاری در ابعاد ده در ده
    - ارائه وکالت نامه متقاضی در صورت پیگیری
    - مهر شرکت
    مراحل ثبت علامت تجاری / برند در کاشان

    پس از فراهم نمودن مدارک لازم ، برای ثبت علامت تجاری می بایست در مرحله اول اقدام به استعلام برند نمایید. شما با استعلام برند متوجه این موضوع می شوید که آیا برندی با عنوان و عناصر گرافیکی شما به ثبت رسیده است یا خیر . در صورت عدم ثبت باید مطابق مراحل ذیل پیش بروید تا برند خود را به ثبت برسانید :
    - مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir و ثبت اطلاعات مشخصات فردی و برند
    - اخذ کد پیگیری و رمز عبور
    - بررسی کارشناسان اداره و درج یکی از موارد ذیل در سامانه
    1) اخطار نقص : در این صورت شما می بایست نسبت به رفع نقص مطرح شده اقدام نمایید .
    2) رد پرونده ثبت برند : ممکن است کارشناسان مربوطه بنا به دلایل متعددی نظیر مشابهت زیاد با برند ثبت شده دیگری ، انتخاب واژه های عام یا توصیف کننده و یا علائم گمراه کننده و خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه ، پرونده شما را رد نمایند.
    3) آگهی نوبت اول : این پیغام زمانی درج می گردد که مدارک و اطلاعات وارد شده درست باشد .
    چنانچه ثبت برند مورد نظر شما از نظر کارشناسان بلامانع تشخیص داده شود، این موضوع در سامانه به اطلاع شما خواهد رسید که پس از این باید با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده فیزیکی برند مورد نظرتان ، اقدام به پرداخت هزینه 2 نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت ( مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی 30 روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است ) و همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری اقدام نمایید.
    آخرین مرحله ثبت برند ، مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و اخذ سند علامت مورد نظر می باشد.

  • نظرات() 
  • دوشنبه 7 مهر 1399





  • نظرات() 
  • لینک

    دوشنبه 7 مهر 1399


    pcrayaneh


  • نظرات() 
  • لینک

    شنبه 5 مهر 1399





  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات